Компютърът за игри, известен още като компютър за игри, е
специализиран персонален компютър, предназначен за игра на видео игри.
Игралните компютри обикновено се различават от масовите персонални компютри по
това, че използват високопроизводителни видеокарти и централни процесори с
голям брой ядра с необработена производителност. Игралните компютри се
използват и за други трудни задачи, като редактиране на видео. Много геймъри и
компютърни ентусиасти избират да овърклокнат своите CPU(и) и GPU(s), за да
получат допълнителна производителност. Допълнителната мощност, необходима за
овърклок на който и да е процесор, често изисква допълнително охлаждане, като
се използва подобрено въздушно или водно охлаждане. Nimrod, проектиран от Джон Мейкпийс Бенет, построен от
Реймънд Стюарт-Уилямс и изложен на Британския фестивал през 1951 г., се счита
за първия компютър за игри, който някога е бил замислен. Бенет обаче не е
възнамерявал да бъде истински компютър за игри, тъй като е трябвало да бъде
упражнение по математика, както и да докаже, че компютрите могат да „изпълнят
много сложни практически задачи“, не само за удоволствие. След този момент
игрови конзоли като Magnavox Odyssey (издадена през 1972 г.) и Atari 2600
(издадена през 1977 г.) проправиха пътя за бъдещето не само на игровите
конзоли, но и на игровите компютри с нарастващата си популярност сред семействата
навсякъде. Компютрите, каквито хората ги познават днес, не са нещо ново, тъй
като споделят обща линия с първия „модерен“ компютър, произведен през 1942 г.:
компютърът Atanasoff-Berry (накратко ABC). За разлика от съвременните настолни
компютри и лаптопи, ABC беше огромна машина, която заемаше „1800 квадратни фута...
с тегло почти 50 тона“, далеч от подходящ размер за използване от един човек.
Едва когато Apple II и Commodore 64, пуснати съответно през 1977 и 1982 г.,
персоналните компютри станаха по-привлекателни за широка потребителска
употреба. Тези компютри не бяха евтини, като Apple II струваше на купувачите
1298 долара през 1977 г., или около 5633 долара, коригирани спрямо инфлацията
през 2021 г., но тяхната обща изчислителна мощност, ефективност и компактен
размер бяха голяма стъпка нагоре дори от най-напредналите компютри назад,
когато бяха първи се разработва. Днес много компании предлагат игрални компютри
в различни конфигурации. Dell има своето подразделение за геймърски компютри,
Alienware, което се формира през далечната 1997 г., HP има своето, OMEN, чието
потекло датира от 1991 г. под несъществуващата марка VoodooPC, Lenovo има своя
Legion, Asus има своя под собствените TUF и ROG , Acer има своите специални
продуктови линии, Predator, които съжителстват с останалата част от тяхната
гама, и много други. Всички тези марки се стремят да спечелят част от пазара
или с достъпност, функции, качество на изработка, производителност или
комбинация от всичко това. BE SMART Компютри & Периферия