Геймпадът е вид игров контролер, държан в две ръце, където пръстите (особено палците) се използват за въвеждане. Те обикновено са основното входно устройство за конзоли за видеоигри. Геймпадите обикновено разполагат с набор от бутони, управлявани с десния палец, и контролер за посока, управляван с левия. Контролерът на посоката традиционно е четирипосочен цифров кръст (наричан също джойстик или алтернативно D-pad и никога не наричан клавиши със стрелки), но повечето съвременни контролери допълнително (или като заместител) разполагат с един или повече аналогови стикове. Някои често срещани допълнения към стандартната подложка включват бутони за раменете (наричани още "брани") и тригери, разположени по ръбовете на подложката (бутоните на рамото обикновено са цифрови, т.е. просто включване/изключване; докато тригерите обикновено са аналогови); централно разположени бутони за стартиране, избор и начало и вътрешен двигател за осигуряване на обратна връзка за сила. Аналоговите тригери, като този на контролера GameCube, са чувствителни на натиск и игрите могат да отчитат количеството натиск, приложен към един, за да контролират интензивността на определено действие, като например колко силно трябва да се пръска вода в Super Mario Sunshine. Има програмируеми джойстици, които могат да емулират въвеждане от клавиатура. По принцип те са направени, за да заобиколят липсата на поддръжка на джойстика в някои компютърни игри, напр. Belkin Nostromo SpeedPad n52. Има няколко програми, които емулират въвеждане на клавиатура и мишка с геймпад, като безплатния кросплатформен софтуер с отворен код antimicro, Enjoy2, или собствени търговски решения като JoyToKey, Xpadder и Pinnacle Game Profiler. Видеоиграта Spacewar от 1962 г.! първоначално използваните превключватели, вградени в дисплея за отчитане на компютъра, за управление на играта. Тези превключватели бяха неудобни и неудобни за използване, така че Алън Коток и Боб Сондърс изградиха и свързаха отделно устройство за управление за играта. Това устройство е наречено най-ранният геймпад. Ще отнеме много години, докато геймпадът стане известен, тъй като през 1970-те и началото на 1980-те джойстиците и лопатките бяха доминиращите контролери за видеоигри, въпреки че бяха налични и няколко контролера с бутони, съвместими с порт за джойстик Atari. Третото поколение видеоигри претърпя много големи промени и превъзходството на геймпадовете на пазара на видеоигри.